Otok Rab je idealan za aktivni produženi vikend izvan vreve ljetne sezone. Za mene nema ljepšeg odmora od istraživanja hrvatskih otoka u prvim mjesecima godine. Turista skoro pa nema (pogotovo ako uhvatiš jedan topli siječanjski vikend), kamo god se uputiš čeka te mir i tišina, priroda je netaknuta, a hodati uz najpopularnije i najljepše plaže i pri tome biti posve sam je privilegija koju rijetki imaju. Mi smo upravo jednog dana u siječnju imali tu privilegiju i potpuno smo u njoj uživali. Nakon što smo ostvarili uspon na Kamenjak, doživjeli golu i surovu rapsku stranu, prošli dvije predivne Premužićeve staze, svoj vikend smo zaokružili istraživanjem uvala i staza na Loparu.

Poluotok Lopar nalazi se na krajnjem sjeveru otoka Raba i svojim izgledom i prirodom posve se razlikuje od ostatka otoka. Upravo je Lopar ljeti vodeća destinacija otoka jer je njegovim dugim pješčanim plažama teško odoljeti.

“Sazdan je od fliša, odnosno od eocenskih lapora i pješčenjaka koji su se istaložili u estuariju neke pradavne rijeke prije 50-ak milijuna godina. Cijeli poluotok blago se izdiže iz mora i ima oblik ispruženog dlana. Njegov reljef oblikovale su snažne bure i morski valovi tijekom mnogih tisućljeća. Pet oštrih rtova pruža se poput pet prstiju daleko u more, između plitkih uvala i draga sa širokim pješčanim žalima”, piše u knjizi “Kvarnerski otoci pješice i biciklom” autorskog dvojca Lare Černički i Stađe Forenbahera.

rab_lopar_staza

Reljef poluotoka Lopar je razmjerno nizak jer vrhovi brežuljaka ne prelaze visinu od 87 metara. Uz obalu i u unutrašnjosti ponegdje su djelovanjem erozijskih procesa stvorene “pješčane piramide”, a na mnogim mjestima prava su “groblja” ostataka ljuštura pradavnih organizama.

Na poluotoku se nalazi samo jedno naselje istog imena, a definitivno najpoznatija lokacija je takozvana Rajska plaža koja je duga 1.5 km i smještena uz hotelsko naselje San Marino i autokamp. Inače, prema predaji u 3. stoljeću se u Loparu rodio sveti Marin, klesar i osnivač Republike San Marino, po kojemu je i dotično turističko naselje i dobilo svoje ime.

Cijeli poluotok isprepleten je makadamskim i asfaltiranim cesticama, stazama i puteljcima koji se račvaju na sve strane zbog čega snalaženje može biti malo izazovno. Putokazi se nalaze na brojnim mjestima, no često su postavljeni tako da više odmažu nego pomažu.

rab_lopar_staza

Duž cijele obale postoji staza, tako da je moguće prohodati skoro sve uvale ovog poluotoka. Prije par godina sam prošla dionica od rt Lopižina preko Zidina pa sve do Podšila (ako me sjećanje dobro služi, nisam sigurna do koje točno uvale smo hodali taj put jer je bila vođena tura od strane mog tadašnjeg planinarskog društva). Stoga mi je ovaj put bila želja izlet započeti na Rajskoj plaži te prohodati cijelu obalu do uvale Ciganka te unutrašnjom cestom doći do mjesta Lopar i natrag do Rajske plaže.

Poluotok Lopar: kružna staza koja prolazi uz predivne uvale i pješčane plaže

Na Rabu smo proveli tri dana, a kako nas je u popodnevnim satima čekao trajekt iz Lopara za Valbisku na otoku Krku, bilo je posve logično da ćemo istraživanje najpoznatijih pješčanih plaža ostaviti za posljednji dan. Čekala nas je kružna staza duga skoro 11 kilometara s okvirno 270 metara nadmorske visine.

Prije nego se otisnemo na ovaj divan izlet, mala napomena. Bez obzira na to što je u pitanju “šetnja” uz more, imaj na umu da je ovo i dalje staza, a ne uređena lungomare šetnica. Tek pri samom povratku ćemo se priključiti asfaltiranoj cesti, stoga je adekvatna oprema obavezna. Pojedina spuštanja do uvala imaju i strmije dijelove. Također, izvan sezone ćeš na ovom potezu sresti ljude samo na plažama koje imaju pristup automobilu. Mi smo tako ljude sreli samo na plaži Sturić. Također, na Loparu ne postoje klasične markacije. Dio ove staze ima crvene točke koje možeš pratiti, no na dijelovima je potreban GPS trag ili dobro u nastavku čitaj moje upute.

Auto za ovu avanturu možeš ostaviti uz Rajsku cestu, a to izvan sezone neće biti nikakav problem jer turističko naselje spava svoj zimski san. Rajska plaža se nalazi u uvali Crnika. Hodamo na plaži, prolazimo pored male marine, plaže Livačina i Kaštelina nakon koje nas čeka ograda i vrata koja obavezno treba zatvori iza sebe. Polagano napuštamo civilizaciju, a čekaju nas predivne uvale i plaže. Često smo tijekom ovog izleta rekli da imamo osjećaj kao da se ne nalazimo na hrvatskom otoku koliko je Lopar jedinstven.

Posebno je impresivna priroda na i oko rta Stolac pa sve do plaže Sahara. Na ovom potezu se nalaze i FKK plaže. Na plažama Ciganka i Sahara je nudizam dopušten, dok je Stolac isključivo FKK plaža.

Staza nas je odvela do predivnog pogleda na plažu Sahara. Kako je tog dana puhalo, more se uzburkalo što je stvorilo predivnu boju. Posve je jasno zbog čega je Sahara dobila svoje ime. Hodamo preko cijele plaže i idemo do naše iduće plaže Podšilo. Ovdje nestaju crvene točkice koje su nas pratile tijekom izleta. Mi smo se ovdje malo izgubili jer nas je trag navigirao prema “putu” koji nam nije djelovao prohodan. Kada dođeš do sredine plaže, potrebno je skrenuti lijevo, prema unutrašnjosti poluotoka. U jednom trenutku ćeš uočiti križanje staza – tu treba skrenuti desno kako bi se spustio do plaže Dubac.

Nastavljamo pratiti obalu te dolazimo do Sturić plaže. Ovdje staza ne ide oko rta nego samo nastavljamo ravno te stižemo do plaže Zaškoljići i plaže Ciganka. Mi smo  na početku plaže Ciganka skrenuli desno kako bi se priključili na asfaltiranu cestu koja će nas na koncu dovesti do Lopara i našeg početne točke izleta.

Svoj izlet možeš nastaviti i do rta Stojan i uvale Siće te se, nakon što završava staza, uz more priključiti asfaltiranoj cesti koja će te isto odvesti do Lopara, odnosno Rajske plaže.

rab_lopar_staza

Šetnja poluotokom Lopar je na najbolji mogući način zaključila naš produženi vikend na otoku Rabu. Lopar je pravi šlag na kraju jer otkriva stranu Raba za koju ne bi ni povjerovao da je tu nakon svih ostalih staza koje si prošao. Sjećam se da me je Lopar i prvi put impresionirao i ostavio dojam da hodam na nekom drugom planetu. Taj isti doživljaj uz znatno manje ljudi imali smo i ovaj put. I za kraj – pripremi se da ćeš u cipelama pronalaziti pijeska i nakon što se vratiš doma.

Korisne informacije za kružnu stazu na poluotoku Lopar:

• Početak staze: Rajska plaža, Lopar
  • Parking: uređen parking u turističkom naselju Lopar
  • Naplaćuje li se ulaz?: Ne
  • Dužina i trajanje staze: Opisana staza je duga skoro 11 km, prelazi se nešto manje od 300 metara nadmorske visine, a nama je bilo potrebno 3.20 h. Cijelu rutu možeš pogledati ovdje i ovdje.
  • Za koga je prikladna staza: Staza nije tehnički ni kondicijski zahtjevna. Adekvatna oprema je obavezna.
  • Postoji li mjesto za hranu i piće?: Kako smo bili izvan sezone, radio je samo kafić pored trgovine Konzum. U sezoni postoje brojni ugostiteljski objekti